Herravälde är höstens måste-läsa-roman

Hon gör det igen Elin Olofsson. Men så skriver hon 100% för mig. Ja och några till.  Herravälde är en historisk roman, 20-tal, med kvinnan i fokus, familjehemligheter och komplikationer. Dessutom en spännande tid då kvinnor får rösta för första gången (1921) och ändå ser männen sig som de självklara makthavarna.

Herravälde av Elin Olofsson

Herravälde av Elin Olofsson

Alice, Thomasine och Brita

Det är framför allt dessa tre kvinnor som vi följer.
Alice som är flickan uppvuxen på stora gården och som nu måste kliva in i arbetet med
ett pågående fabriksbygge när hennes man blir sjuk.
Thomasine som vill bli konstnär men som får leva i skuggan av sin far – den store konstnären. Och pigan Brita som förlorar sin man, sig själv och sitt levebröd. Alla kämpar de med sitt.

Hjärta, spänning och fantastiska detaljer

Precis som i tidigare böcker fastnar jag för personerna i boken/karaktärerna/romanfigurerna (vad är det nu tillåtet att kalla dem?). Mixen av porträtten och handlingen där det finns så mycket hjärta och förvecklingar gör det spännande och roligt att läsa. Jag är med dem.
Det är böcker med detaljer som ett märke på väggen, eller en älg i sjö, eller för den delen något väldigt krokigt och böjt…

Jag har en oläst bok

Varje gång jag läst ut en Elin Olofsson-bok vill jag genast läsa en till.
Nu har jag tur för jag har minsann missat EN sedan tidigare utgiven titel:
Till flickorna i sjön

Övriga böcker

Då tänker jag på Sigrid
Gånglåt
Krokas

Lämna en kommentar