Ett hjärtslag från döden av Maggie O’Farrell

Hur skulle det se ut om vi alla radade upp händelser som varit mer eller mindre livshotande? Magge O´Farrell ger oss ögonblicksbilder genom hennes liv som ger mig om läsare eftertanke. Ett hjärtslag från döden.

mo

Ett hjärtslag från döden (bokomslag)

Reaktioner vid fara

Vi får följa Maggie som tonåring, som mamma, som kvinna. Jag har fastnat för 3 berättelser lite extra. När hon hamnar i en hotfull situation som ung ute på en vandring där en obehaglig man lägger bandet från sin kikare runt Maggies hals.
Hon pratar på, fågelskådning, rädslan dunkar inne i kroppen. Hon går vidare, klarar sig.

Mamma barn

När hon som nybliven mor sitter i sin bil vid vägkanten. Hennes man har gått iväg
för att ta att ta ett dopp i värmen då ett gäng män kommer mot henne. Ensam i en bil
med ett spädbarn. Den gången räckte det att låsa dörrarna. Jag ser och känner den där
extra utsattheten som kvinna.

När det gäller barnen

Den tredje berättelsen som griper tag i mig mycket är den nutida kallad. Maggies dotter föds med svåra eksem och allergier. För att inte avslöja allt för mycket så tycker jag att alla ska läsa Ett hjärtslag från döden och reflektera. När barn är utsatta slår det extra hårt.

Ett hjärtslag från döden – jag är, jag är, jag är (Etta förlag)

Ge bidrag till barn

Du kan SWISHA till 900 6008 och märka gåvan HUNGER för att hjälpa
barnen i Jemen

Min stora dag gör skillnad för barn och unga med allvarliga sjukdomar och diagnoser
SWISHA till 900 5133

Lämna en kommentar