Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona

Har haft boken i min ägo ganska länge.  Från första stund jag hörde talas om den tänkte jag att det var en bok helt i min smak.  Nu vet jag definitivt.

2016-11-06_12-32-36

Mona är endast 16 år när hon får tjänst som barnflicka hemma hos paret Britt och Ove. Det blir en stor omställning mot livet hemma hos mor och far.  På en soffa i vardagsrummet i parets tvårumslägenhet förväntas hon vila ut och samtidigt ta hand om deras lilla dotter.

Lediga lördagskvällar och söndagar blir ofta utbytta mot arbete då frun i huset förkovrar sig i sitt arbete med helgkurser. Mannen i huset drömmer om ett liv som musiker.  Det är nylonskjortor, svett och groggar. Det är slagsmål och dansbanor. Det är kvinnans plats i hemmet eller som hålldam mot vissa tjänster.

Boken varvar berättelsen om Monas steg ut i vuxenlivet och tillbakablickar i dialogform med hennes vuxna dotter. En dotter som föds utom äktenskapet. Det är kvinnohistoria och samhällsskildringar från en tid som endast ligger 55-60 år bort. Så tacksam för allt som gått framåt sedan dess.  Så mycket det fortfarande finns att göra.

Kommentera

