När kejsaren var gudomlig – Julie Otsuka

Det här är så bra. Bra! Det är en närvaro i texten som gör att det vibrerar, den stillsamma texten till trots. Det är fantastiska karaktärs- och miljöbeskrivningar. När kejsaren var gudomlig beskriver den förändrade tillvaron för Kaliforniens japanska befolkning efter attacken mot Pearl Harbor.

Sedan tidigare har jag läst Vi kom över havet, som jag tyckte mycket om. ”Kejsaren” har en nerv som nästan slår omkull mig som läsare. I denna bok hamnar barnen i fokus. De som är födda i landet som behandlar dem som fienden. De som ser sina föräldrar vara förtvivlade, uppgivna, sjunka undan. Se föräldrar föras bort mitt i natten. Hela familjer förs bort. Till öknen, där hettan och sanden tränger in i varje por. Instängda bakom stängsel.

Ikväll ser jag Julie Otsuka på Kulturhuset.

Kommentera

