Hyresgästerna Sarah Waters

Fina beskrivningar av miljöer som gjorda för film. Många bilder som byggs upp av berättelsen. Då jag sett och hört flera intervjuer med Sarah Waters är jag lite insatt i vad som väntas. En smygande historia byggs upp och jag läser i hög takt för att komma fram.

Det ryms mycket i Hyresgästerna, livet efter första världskriget, minnen, längtan, personporträtt, kärlek. Boken är lättläst och jag flyger fram. Redan från början vet jag att någon ska dö, jag känner till att det ska bli en för tiden okonventionell kärlekshistoria.
Den lämnar mig inte oberörd, t.ex tycker jag inte om karaktären Lilian men däremot huvudpersonen Frances. Tjugotalet i sig är intressant och en början på så mycket.
Men. Det som byggs upp, spänning, intriger faller till slut i ett ”jaha”. Vet inte vad jag väntat mig men det blir en avslagen slutscen.

Kommentera

