Författaren i familjen en bok att längta till

Det händer något när jag läser Författaren i familjen (Sekwa). Jag har svårt att vänta på att komma till nästa sida. Blir lite stött. Blir knockad. Blir alldeles tagen av boken.

Det är ett korthugget och snabbt språk. Inte på något sätt fattigt. Det behövs inte många meningar för att nå fram om meningarna är rätt. Sedan blandas det snabba och rätt fram med stycken av omskrivningar. Dessa stycken rör sig framför mina ögon som en abstrakt teater. Jag måste SE, TÄNKA mig skeendet. Det är inte svårt eller högdraget. Bara en fantasifull avstickare här och där. Underbart. Formen och känslan är fantastique.

Handlingen; barn skriver dikt, alla blir förundrade. Han är författaren i familjen. Han ska bära dem fram. Han växer upp, skrivkramp, gifter sig med kvinna som vill att han ska vara författaren i familjen. Skrivkramp. Tar reklambyråjobb. Framgång, skilsmässa, återförening, dyra hus, skilsmässa, smutsiga kyffen. Och däremellan en underbar berättelse, dessa karaktärer som blir så verkliga, med värme, svek, kärlek. Måste bero på att det är franskt. Måste.

Kommentera

