Retrospektiv Liv till varje pris

Som den sista delen i en trilogi får Liv till varje pris stå i fokus för sådant som redan har skett, men som ändå fortfarande pågår. Kvinnans roll i samhället. Arbetarperspektiv kontra affärsmannens entreprenörsanda. Denna bok, dessa böcker rymmer så mycket.

Ja, ni kommer att få en vinkling från staden Övik. Det är min stad. Ja, det kommer att dras paralleller till min farmor. Det är ofrånkomligt. Därför är jag extra glad åt den fantastiska kvällen vi bjöds på hos Norstedts förlag i tisdags där flera läsare fick möjligheten att träffa och prata med författaren Kristina Sandberg. Så många frågor, upplevelser och intressanta samtal kring en och samma berättelse. Jag har en känslomässig relation till dessa böcker. De känns oerhört nära mig.  Övik, som om jag är där, i alla berättelser under min uppväxt. Allt som beskrivs i böckerna, värderingar, som till viss del finns kvar än idag.

Förändringarnas tid
I Liv till varje pris kommer förändringarnas tid. Synen på hemmafruarna förändras, vad de bidrar med, kvinnans intåg i arbetslivet i allt större grad. Tänk på allt som en hemmafru fick att fungera i hemmen. Inte bara mat, tvätt och städning, utan de sociala kontakterna inom familjerna som skulle upprätthållas. Inte för inte att det i vår tid kommit böcker som ”Familjens projektledare säger upp sig”. Att hålla samman en familj, att sköta hemmet, att hålla samman sig själv oavsett vad som sker. Inte hade kvinnorna någon att anförtro sig åt när det fanns svåra tankar. Fasaden, tänk på vad de andra skulle säga (det har jag hört under hela min uppväxt!). Vad är värdet idag när många kvinnor jobbar heltid och sedan kommer hem till hushållsarbete? Hur värderas vi och vilka fasader har vi idag?

Husmorstips och måsten
Jag är ändå glad att jag fått ta del av alla husmoderliga lärdomar. Baka, laga mat, STÄDA.. glöm inte hur man städar på rätt sätt. Jag putsade vattenkranarna i badrummen som tonåring. Det var viktigt för min mamma (född 39). Idag har jag en distans till detta. Drar bara handen över kranen så det inte ligger tandkrämsfläckar kvar…
Jag kan baka. Gillar det och kommer att lära min dotter alla bra knep som jag fått lära mig. Lägg fram äggen så de inte är iskalla. Skurna pepparkakor ska ha hackad mandel i smeten.
Även om jag valt att fjärma mig från alla ”måsten” så ligger de och skaver i bakhuvudet. Till exempel hur jag ska klä mig respektabelt. ”Matcha färgen på handskar och skor” – jag gör revolt och bär röda skor och gröna handskar!!! Fri. Eller?

Karaktären Maj
Under kvällen pratade vi mycket om Maj, denna karaktär i en bok som är så levande att det är svårt att släppa taget. Många är vi som ser våra mödrar, farmödrar, oss själva i henne. Det ter sig tidlöst hur vi hanterar våra känslor. Maj anpassar sig till sin nya situation som maka och mor i en borglig familj. Men det är inte utan stolthet som hon håller sig kvar där. Visst ligger det nära tillhands att ta till pratet om fabrikörsfamiljen ibland. Kristina Sandberg berättar att Maj är ett hopkok av hennes egen mormor och ett avstamp från karaktären Maria från boken Ta i tu.
Jag tror att jag och flera andra läsare kommer att komma tillbaka till Maj många gånger.

Övik – Örnsköldsvik
Staden Övik fick stadsprivilegier 1893 och invigdes som stad året där på. Sedan byggs handelsstaden fram. Just det egna företagandet ses som extra fint. Det är en liten stad som Maj kommer till men det sjuder av aktivitet. Det fanns då och det finns även idag en stolthet i staden. Vi är Öviksbor. Det är inte vem som helst som är det.

Min farmor
Min farmor har berättat många historier för mig. Jag skulle säga att hon levde friare än vad Maj gjorde. Farmor som var född 1911, Maj född 1917. Farmor var hemmafru men gjorde några inhopp här och där som förvärvsarbetande. Hon körde ambulans på hemmaplan under kriget, serverade på Statt (mycket noga med att det skulle vara Irländsk whiskey i Irish coffee), på 70-talet jobbade hon på en särskola. Hon såg fram emot att gå på Statt med mig och min bror på 100-årsdagen. Hon dog strax före 93 år fyllda.

One thought on “Retrospektiv Liv till varje pris

  1. Ping: Mor ror, mor orm, baka liten kaka | CatOnHat – books´n´stuff

Kommentera

