Anna och Mats bor inte här längre

Pang på. Rakt i nyllet. Så var det att läsa Anna och Mats bor inte här längre. Det känns så äkta att jag tror att jag är där. Glad att jag äntligen läste boken som jag haft hemma ett bra tag. Nu måste jag botanisera vidare hos Helena Von Zweigberk.

Att följa ett uppbrott, en skilsmässa, kvinnan och mannens respektive tankar och handlingar är både smärtsamt och nyttigt. Nyttigt för att det beskrivs så väl. Ena stunden vill jag hålla med den ena och andra stunden den andra. Men ok, jag är ändå lite mer på Annas sida. Men det är så mänskligt. Vi löser alla olika situationer på olika sätt. Här i boken kastas det över mig som läsare. Jag blir knockad. Det är också olikheterna som gör hela berättelsen så trovärdig, outhärdlig i vissa avsnitt. Hur lyckas egentligen män och kvinnor leva ihop? Smärta.

Jag kommer att läsa berättelsen om Anna och Mats baklänges. Börjar med skilsmässan och går Ur vulkanens mun där deras kris pyr under en semesterresa.

2 thoughts on “Anna och Mats bor inte här längre

Kommentera

