Sophies historia – Jojo Moyes

Det är ett oerhört driv i Sophies historia. Jag läser, det går snabbt, jag vill inte sluta läsa. Det är spännande avslut i varje kapitel. Efter att ha läst Livet efter dig av Jojo Moyes kan jag konstatera att hon vet vilka knappar hon ska trycka på.

Här är det två parallella berättelser om kvinnor som vardera har sina öden. En tavla binder dem samman. Det är Frankrike under första världskriget och det är ett modernt London. Det är humor i det svarta, det är mycket kärlek och kvalfylda val.
Jag fastnar mest för franska Sophie. Hon har en karaktär som tilltalar mig. Djärv, uppnosig men som även hon vacklar. Under ockupationen av Frankrike tar tyskarna över byar och städer. De kräver. De rekvirerar. De tar. Men ibland finns det något mänskligt och då uppstår en speciell kontakt. Något förbjudet.

I det nutida London får vi följa Liv som efter sin makes allt för tidiga död hankar sig fram. Jag vill liksom säga åt henne att ”ryck upp dig”. Hon går omkring i ett glashus byggt av hennes man. Som en fågel i en bur.
Efter en blöt och självömkande kväll träffar hon Paul och då börjar livsöden att korsa varandra.

Kommentera

