Böcker i min barndom #blogg100

Det är några böcker som ligger kvar i mitt minne av de som jag läste som barn. De där som etsat sig fast för att de gav en speciell upplevelse.  

Tordhyveln flyger i skymningen (Maria Gripe) – ”Det förflutna börjar styra det närvarande och flera tider upplevs samtidigt.” Nu finns den kvar som en mystisk och spännande berättelse. Har inget minne av innehållet, bara att den var speciell.
Glasblåsarens barn (Maria Gripe) – ”Glasblåsarns barn försvinner. Somliga visste att det skulle ske, andra bara anade det, men kunde ingenting göra.”  Det här var en bok jag lästa om flera gånger. Tack till min lilla hembygd för både skolbibliotek OCH ett bibliotek vid kommunhuset (numera är det gamla kommunhuset högstadieskola).
Lennart dog ung (Dorrit Fredriksson) – ”En mor skildrar hur hennes 16-årige son bryts ner i den cancersjukdom som till slut berövar honom livet.” Denna läste jag när jag var lite äldre, gick på högstadiet. Minns att jag grät. Det var ju så hemskt. Får fortfarande en knut i magen när jag tänker på den.

2 thoughts on “Böcker i min barndom #blogg100

  1. Ping: John Green och den där boken #blogg100 | CatOnHat – books´n´stuff

Kommentera

