Fyra böcker och en julvecka

Så mycket tid tänkte jag och lade upp en plan för min läsning under julen. Så många dagar tänkte jag och laddade upp ett helt batteri av godsaker. Jag ligger lite efter. Men en glittrande stjärna har jag läst ut – Och snön smälter på Hester Street (Printz Publishing). Underbar bok!

Gräddfudgen var gräddig och god, väldigt söt, en låda har vi smaskat i oss, en till ligger i frysen. Saffransscones fick stryka på foten.  Likaså mandelmusslan, hittade inga formar. Saffransrulltårta med mascarponefyllning var en hit. Men vi har bara orkat med en bit var. Läsningen har haltat. Så fort jag satt min ändalykt i en fåtölj har någon i familjen fått trängande behov av att prata med just mig. Angenäma problem.
Lillungen har upptäckt varm choklad. ”Om man är kall måste man bli varm.” Sedan läser vi små spökhistorier tillsammans.

Men så idag påbörjar jag Bär den som en krona. Ser mycket fram emot den. Böcker ackompanjeras mycket väl av marsipan, årets hemrullade är dock redan slut.
Norrland, inköpt under årets Sigtuna Litteraturfestival väntar. Har kommit halvvägs i Mãn av Kim Thuy (Sekwa) och gillar den mycket. Annorlunda grepp i texten.
Sen var det ju allt annat jag tänkt mig. Men om det nu spiller över till 2014 gör det inget. Att läsa är inget som ska stängas in i år, det bör var ett ständigt flöde, såsom älvar, såsom blodet i kroppen.

Four books 2013

4 books 2013

Lämna en kommentar